Gekleurde bergen - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu Gekleurde bergen - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu

Gekleurde bergen

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

02 December 2012 | Argentinië, Salta

Na wat rondzwervingen terug op locatie in Salta.

Begin deze week was ik nog in Cafayate. Na een schitterend bezoek aan de quebrada de las conchas vol spectaculaire rotsen, kloven en bergpartijen (giftige slangen, schorpioenen ed) heb ik afscheid genomen van Ingrid, mijn reispartner voor deze stad. Natuurlijk ging dat weer onder het genot van een goede locale wijn.
Donderdag ochtend al om 5 uur de bus terug naar Salta genomen en door gereisd naar Puramamarca (via Jujuy). Rond 14.00 hier aangekomen. Purmamarca staat bekend om de 7 kleuren heuvel achter het dorp. En dat is dan ook echt de blikvanger. De slaapplek die ik heb geboekt weet niets van mijn reservering. Aangezien de locatie ver buiten het dorp is en de ontvangst verre van vriendelijk besluit ik niet te blijven en zoek een adere plek in het dorp. Dit lukt prima, het is voorseizoen en er is plek zat voor zeer schappelijke prijzen (80 peso´s per nacht (12 euro), eigen kamer met gedeelde badkamer, die ik alleen heb want er is verder niemand. Ook het ontbijt is inbegrepen en voor Argentijnse begrippen echt super).
Op naar de tourisoffice om tekijken wat hier te doen is. Ik kan wandelen rond de gekleurde berg, en naar de salina´s grande. Dat laatste wordt een leuke onderneming. Er is geen bureau waar je bij kunt boeken, maar als ik morgen om 8.00 op de hoek van de straat bij het busstation ben komt het goed... Tja, voor een hollander een rare constructie, maar als 3 mensen het zeggen en wijzen welke hoek het is, dan komt het vast goed.
De volgende ochtend keurig op tijd (hollander) op de hoek. Als we met zijn vieren zijn rijdt een auto ons naar de salina´s. Rond 10.00 zijn we met zijn vieren en kunnen we vertrekken in een gewone auto met prive chauffeur die overal stopt waar je wilt. Over een pas van ruim 4100 m bereiken we de zoutvlakte. Duidelijk anders dan ik in Bolivia (Uyuni) heb gezien. Minder wit en veel meer relief. Leuke is dat er meertjes zijn gemaakt op de zoutvlakte met schitterend blauw water op het witte zout. Tja, af en toe lijkt het of ik terug ben op antarctica. Alleen dan 30 graden warmer. Het is de blauwe lucht en het weerkaatsen van de zon die het hier een oven maakt.
Na het bezoek terug over de pas naar het dorp. Hier met mijn Argentijse metgezel nog wat gegeten en nog wat gewandeld in de omgeving.
De avonden zijn erg stil in het dorpje . De dagjesmensen uit Salta zijn weg en weinig mensen brengen hier de nacht door. Het is dan ook zoeken naar een eetgelegenheid. Ik vind een zeer goede en eet hier 2 avonden een heerlijk maaltje. De avond en ochtend zijn in Purmamarca eigenlijk het beste. De berg in het avond en ochtendlicht komt het beste uit.

Vandaag rustig terug naar Salta. Het is zaterdag dus alles gaat wat trager vandaag. In salta loop ik een grote ronde via San Bernardo hill en terug over de markt. Morgen weer vroeg op voor een excursie naar San Antonio de los Cobres. Om 21.00 de nachtbus naar La Rioja.

Hm... nog wat extra informatie.
Hoe gaat het emet mijn spaans? Aangezien in de afgelopen week weinig locals heb getroffen die engels spreken, en ik met de nodige mensen een gesprek heb gevoerd zou je kunnen denken dat het prima gaat. Af en toe schaam ik mij voor mijn werkwoordsvormen en mijn beperkte vocabulair, maar ik mag dus niet klagen.
Hoe gaat het met alle onrust in Argentinie? Die is er nog steeds, maar hoe dichter de feest dagen naderen, hoe minder ik daarvan ga merken. Die wil men niet in het water laten vallen. Met bijna iedereen die ik spreek komt de onrust en onvrede aan bod. De inflatie is erg hoog en de president neemt rare beslissingen. Men zou moeten kunnen profiteren van de economische crisis in Europa en Amerika, maar doet dit onvoldoende. Met name de upper class is boos en zaait de onrust.

Tot zo ver voor vandaag. Ik probeer uit Villa Union, mijn volgende slaapplek weer wat te laten horen.

  • 03 December 2012 - 15:38

    Ton Jansen:

    Hi Jolanda,

    Erg leuk te lezen hoe je contacten opbouwt naast al het moois wat je te zien krijgt.

    Ik wens je een goede en veilige voortzetting van "je droom achterna avontuur"

  • 03 December 2012 - 15:38

    Ton Jansen:

    Hi Jolanda,

    Erg leuk te lezen hoe je contacten opbouwt naast al het moois wat je te zien krijgt.

    Ik wens je een goede en veilige voortzetting van "je droom achterna avontuur"

  • 05 December 2012 - 12:45

    Sinterklaas:

    Beste Jolanda,

    Met plezier las Sint jouw berichten uit dat verre oord;
    Hij is altijd blij als hij over jouw belevenissen hoort.
    Je hebt duidelijk het duidelijk goed naar je zin,
    En trekt vele dorpen en parken in Argentinie in.
    Eén ding wil Sint jou toch nog meegeven:
    Ook al wil je natuurlijk veel beleven,
    Pas goed op jezelf daar in dat verre land,
    En zorg dat je niet op die grote berg strandt.

    Sint en Piet

  • 16 December 2012 - 10:38

    Margareth :

    Ha Jolanda!
    net eindelijk eens wat van je blog gelezen. Zeker je laatste bericht maakt indruk. Besef nu pas goed hoe bijzonder deze reis is. Ik denk dan ook aan je jaar van serieuze voorbereidingen, fysieke training en spaanse les. Het kan niet anders dan dat je die klim perfect doorstaat. Nu maar hopen dat ie door kan gaan....t weer geen roet in t eten gooit. Zet m op, ik zal tussen de (verplichte) kerstlunches door aan je denken. Pas op jezelf. Ceau chica! Margareth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 889
Totaal aantal bezoekers 28512

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 24 Januari 2014

Aconcagua 2014

15 September 2013 - 26 September 2013

Elbrus 2013

02 November 2012 - 31 December 2012

Argentinie 2012, mijn dromen achterna...

01 Januari 2011 - 29 Januari 2011

Patagonie 2011

02 Oktober 2009 - 30 Oktober 2009

India en Nepal 2009

30 November -0001 - 30 November -0001

zuid amerika 2007

Landen bezocht: