Klaar voor Aconcagua - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu Klaar voor Aconcagua - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu

Klaar voor Aconcagua

Door: Jolanda van Kesteren

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

11 December 2012 | Argentinië, Mendoza

De afgelopen dagen heb ik doorgebracht in Mendoza. Een grote stad in het Noordwesten van Argentinie en het vertrekpunt van expedities naar Aconcagua. Dit is nl de enige plek waar je je permit kan ophalen.
Voor het zo ver is heb ik nog een aantal dagen de stad kunnen bezoeken. De stad is aardbeving proof gebouwd met veel brede straten. Het plaza principal (Plaza Independencia) is zeer groot en lijkt wel een park. Uitgestorven overdag, zeer druk in de (late) avond. Dat is eigenlijk met alles. Siesta is hier heilig.

Ik heb 3 excursies gedaan: Een bike & whine tour, een full day hike en een half day hike.
Bike en whine vertelt exact wat het is. Met de fiets zijn we langs 2 bodega´s geweest. 1 boutique bodega met 70.000 flessen per jaar, en een grotere meer industrieel opgezette bodega. Hier in Mendoza, in tegenstelling tot in Cafayate, in het engels uitleg gekregen over het maken van wijn. Best interessant, er komt nog al wat bij kijken en alles in van invloed op de smaak. Van de druif en de grond, tot het hout van de ton waarin de wijn moet rijpen. Maar na de uitleg en rondtour langs fermentatievaten en tonnen waarin de wijn verder kan rijpen komt het meest interessante, het proeven. Bij beide bodega´s ´proeven we 3 soorten wijn. We leren hoe je moet proeven en waar je op moet letten. Erg interessant. En... de wijnen smaken nog best goed ook, al is het verschil ook erg duidelijk als je 3 wijnen kan vergelijken.
Het is pas 14.00 als ik weer bij het hotel wordt afgezet. Ik zie het als een goed begin van de dag.
De 2e dag maak ik een hiking excursie naar de top van de berg Arenales. Een berg van ruim 3200 m en dus een goede voorbereiding voor Aconcagua. Ook de 3e dag een wandeling door de bergen. Maar dit keer veel lager gelegen gebied. Ik ben helaas de enige met 1 gids en een hulpje. Ondanks alle begeleiding verdwalen we flink. Hierdoor wordt mijn wandeling lekker opgerekt en zie ik nog meer van de omgeving.
Ik ben erg blij dat ik eindelijk lekker kan wandelen dus je hoort mij niet klagen.

Gisteren, na de excursie, met een Argentijn die ik hier heb ontmoet gegeten en naar een feestje, georganiseerd door de overheid, geweest. Veel politiek vertoon en aanhangers van verschillende groeperingen vol vlaggen. De overheid heeft dit feest op verschillende plekken georganiseerd en Christina (de presidente) houdt een speech die overal te volgen is. Erg leuk om mee te maken, maar eea komt erg als propaganda op mij over. Vooral ook als er tussen de beelden uit Buenos Aires beelden uit de tijd van Evita worden getoond. Het Peronisme lijkt hier nog sterk te leven.

Na al deze belevenissen is het nu tijd voor Aconcagua. Ik ben verhuisd naar het zeer luxe hotel Aconcagua. (Room service en bediening aan de rand van het zwembad). Mijn tas is herpakt en de laatste inkopen zijn gedaan. Vanmiddag de gids van Inka expedities ontmoet en mijn klimgenoten; 2 Russen en een Pool. In het basiskamp zullen ook nog mensen (inclusief 1 andere vrouw) uit Brazillie en de VS zich bij ons voegen. Ons wordt op het hart gedrukt de komende dagen relaxed te blijven en te genieten. De top is nog ver weg en komt later wel.
Nu na 5 weken vakantie ben ik erg goed geworden in relaxen, dus dat komt wel goed. Ik maak mij eerder zorgen voor het moment dat ik weer aan de bak moet.
Maar goed. Ik ben zo ver klaar als mogelijk. We wachten af wat de natuur en de berg gaan brengen (voorals nog dit jaar weinig geslaagde top pogingen vanwege de sterke wind)

I have resepct for nature and the mountan, but I am ready to beet it!

P.s. Onduidelijk of ik vanuit het basiskamp iets kan laten weten. Zo niet, dan tot eind december. Voor wie mijn route wil volgen, op de website van Inka expeditions staat het programma. Ik volg de Normal route extended

P.s. 2 wie de weersverwachting op Aconcagua wil volgen verwijs ik naar de volgende website:
http://www.snow-forecast.com/resorts/Aconcagua/6day/top

  • 11 December 2012 - 10:18

    Ton Jansen:

    Hi Jolanda, Nu ben je dus klaar voor de klim. Heel rustig aan dat helpt op de grote hoogte. Zullen jullie zuurstof mee moeten nemen?
    Succes en ik kijk uit naar je update na de klim.

    Met vriendelijke groet,

    Ton

  • 11 December 2012 - 15:56

    Papa:

    Na het relaxen gaat nu het echte werk beginnen.
    Volgens mij ben je voldoende voorbereid op deze tocht, dus daar zal het niet aan liggen
    Het gaat alleen maar om die zaken, die je niet in de hand heb (kou, wind en zuurstof).
    Heel veel succes.

    papa

  • 11 December 2012 - 22:35

    Jos En Ria:

    Hoi Jolanda,

    nu aan de bak!

    Een mooie tocht hopelijk zonder tegenslagen.

    Als we je verslag niet voor de Kerst kunnen zien, wensen we je alvast prettige Kerstdagen.


    Groetjes,


    Ria en Jos

  • 12 December 2012 - 10:52

    Geeta:

    Hee Jolanda,
    yes you can!!! Je hebt hard gewerkt aan een goede voorbereiding, dus geniet er vooral van.
    Zet 'm op.
    Geeta

  • 12 December 2012 - 12:27

    Karina:

    Hoi Jolanda,

    Heel veel succes met de beklimming. Ik hoop dat de weersomstandigheden gunstig zullen zijn voor je.
    Aan je voorbereidingen zal het iig niet liggen.
    Je zal iig een kerst beleven die je nooit meer zal vergeten.

    Toi toi toi!

    Liefs Karina

  • 14 December 2012 - 18:58

    Jos En Irma:

    Lieve nicht

    Heel veel sterkte de komende weken in de ongetwijfeld zware beklimming. We hebben de verslagen gelezen en genoten.

    We spreken in januari af dat er een heerlijke zelfgemaakte bramen likeur wordt genuttigd bij ons in kleve bij het vertellen van de reis avonturen.

    Liefs , jos en irma

  • 15 December 2012 - 11:15

    Daphne:

    Lieve Jolan, voorzichtig en heel veel succes! Je hebt er keihard voor gewerkt! Tot snel! Groetjes Daphne

  • 22 December 2012 - 16:20

    Joost Jansen:

    Hoi Jolanda we volgen je verslagen en zijn onder de indruk wensen alle kracht toe om de top te bereiken
    voor jou een bijzondere kerst liefs joost enida.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 589
Totaal aantal bezoekers 28505

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 24 Januari 2014

Aconcagua 2014

15 September 2013 - 26 September 2013

Elbrus 2013

02 November 2012 - 31 December 2012

Argentinie 2012, mijn dromen achterna...

01 Januari 2011 - 29 Januari 2011

Patagonie 2011

02 Oktober 2009 - 30 Oktober 2009

India en Nepal 2009

30 November -0001 - 30 November -0001

zuid amerika 2007

Landen bezocht: