Basiskamp bereikt! - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu Basiskamp bereikt! - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu

Basiskamp bereikt!

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

15 December 2012 | Argentinië, Mendoza

Gisteren eind van de middag aangekomen in Plaza de Mulas, een heus tentenkamp op 4350 m. Hier zullen we de komende (minimaal 5) nachten verblijven.
Tot nu toe gaat alles volgens plan. Zonder veel moeite kamp Confluencia bereikt en vanuit hier een acclimatiesatietocht gemaakt naar Plaza Francia met uitzicht op de zuidwand. Ruim 2700 m stijl omhoog vol gletsjers. Onvoorstelbaar dat mensen hier om hoog gaan. Terug in het kam een verplichte medische check up die ik met glans heb doorstaan (saturatie 93 %).
Gisteren via een lange weg naar Plaza de Mulas. Onderweg een lange stoffige vlakte vol stenen, de beruchte bahia ancho. Er staat een frisse wind mar de zon brandt hier tegen in. Walkman op en doorstappen maar. Aan het einde nog een gemene klim.

Rustig aan is hier het toverwoord. Slenteren in de laagste versnelling is het enige wat werkt.Ik voel me net een oud wijf, maar bij een hogere versnelling protesteert mijn lichaam. Vooral positiewisselingen zijn vervelend, waarbij het uit de tent komen het ergst is. De gids zegt dat je vooral je hoofd omhoog moet houden, maar dat vind ik nog best lastig als je een tent uit komt.

Vandaag een rustdag. Een korte wandeling gemaakt en de eerste penitentes doorkruist (en sneeuwveld wat niet vlak is, maar vol ijspegels)
Straks weer naar de dokter en morgen een acclimatisatietocht naar Bonete, 5004 m.

Voor nu zijn de weersverwchtingen slecht. Begin volgende week wordt een storm verwacht met op de top gevoelstemperaturen van -53 gragen. brrr. Bij windsnelheden boven de 50 km per uur wordt er geen toppoging gedaan.

Gelukkig gaan wij pas later in de week om hoog. Eerst acclimatiseren, rusten eten en vooral veel drinken.

• 17 December 2012 - 12:54

Ton Jansen:

Hi Jolanda,

Nu kan het echte werk dus gaan beginnen. Langzaam aan dan breekt het lijntje niet. Dus inderdaad als een oudere bewegen houdt je het beste op de been anders speelt de hoogte i.e. de ijle lucht je parten.
    Ondertussen is je kerstkaartje bij ons aangekomen, we zullen er geen naar de top sturen maar wensen je nu alvast een prettige Kerstklim en voor 2013 een heel gezond en succesvol jaar toegewenst.

Ton

• 17 December 2012 - 13:58

Jos En Ria:

Hoi Jolanda,

klinkt spannend en we hopen dat het weer wat rustiger wordt.

Je kerstkaart hebben we intussen ontvangen.

We denken aan je,

Ria en Jos

• 17 December 2012 - 13:58

Jos En Ria:

Hoi Jolanda,

klinkt spannend en we hopen dat het weer wat rustiger wordt.

Je kerstkaart hebben we intussen ontvangen.

We denken aan je,

Ria en Jos

• 18 December 2012 - 10:48

Saskia En Johnander:

Hoi Jolanda,

Blij te horen dat het tot nu toe allemaal goed gaat. Hopelijk trekt het weer nog wat bij, en verder dus vooral rustig aan blijven doen.

Wij zijn inmiddels veilig in een heel rustig Frankrijk aangekomen. Geen gekke bedoeningen tot op heden.

Succes de komende dagen en tot oudjaar!

Johnander, Saskia, Justine en Luc

• 18 December 2012 - 10:48

Papa:

Hi Jolanda,

Het eerste deel zit erop. (je bent al op 2/3 van de top).
    En al zou je je als een oud dametje gedragen, niemand die het ziet, dus wat maakt dat uit. Als je zo de tocht kunt volbrengen!.

Nog heel veel succes de komende week/weken en rustig aan naar boven. Alleen de wind is een probleem. gewoon een van de begeleiders vragen om boven de deur dicht te doen.

Ben benieuwd naar het vervolg.

papa

• 19 December 2012 - 12:41

Geeta:

Oud wijf, huh, jij ????????
    Zet 'm op!

Gr Geeta