Fin del mundo (weer terug) - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu Fin del mundo (weer terug) - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu

Fin del mundo (weer terug)

Door: Jolanda en Jos

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

06 November 2012 | Argentinië, Ushuaia

Terug in Ushuaia. En nog steeds in t-shirt.
Maar laten we bij het begin beginnen. Na een veel te lange en turbulente vlucht aangekomen in Buenos Aires. We hebben hier 1 dag voor we verder naar het zuiden trekken. Die dag besteden we aan het bezoek aan onze "familie" in Argentinie. Voor wie niet op de hoogte is. In 1882 is een groep belgen, onder wie de familie Thiers, vertrokken naar Argentinie om te kijken of het leven hier beter is. Een deel is blijven hangen en heeft zich gevestigd in Villaguai. Oma Jansen - Timmers stamt af van deze familie Thiers. Mirtha Verbouwde is afstammeling van deze emigranten. En dat leeft nog sterk. Zij was dan ook erg blij haar familie uit europa te zien. We zijn uitgenodigd in haar huis in een dorpje net buiten Buenos Aires en hebben hier genoten van de gezelligheid en een goede bbq. Ook hebben zij ons de omgeving van hun dorp laten zien. Een gebied waar je als tourist anders niet snel komt. Ook erg leuk om van hen de verhalen te horen over het leven in Argentinie en hoe het land opkrabbelt na de economische crisis die zij begin deze eeuw hebben doorstaan.

Na het familie bezoek door naar Patagonie en de Peninsula Valdes. Het gebied om walvissen te spotten. En dat is zeker gelukt. Al vanaf het terras aan het strand konden we ze zien spartelen. Toen we zelf op een boot in de buurt zaten waren ze helaas minder bewegelijk. Da's jammer voor de foto's, maar de belevenis was niet minder. Enorme beesten die erg lijken op een onderzeeër. Maar dan nog lelijker. :-) Naast walvissen is er nog veel meer leven op en rond dit schiereiland. We zien guanaco's (lama's), nandoe's, hagedissen en uit het water zeeleeuwen en zeekoeien. (ook heel lelijk). En... we hebben de eerste pinguings gezien!
Daarna via Trelew, ook heel lelijk zal ik verder geen tekst aan verbruiken, door naar Ushuaia waar we vanochtend zijn aangekomen.

Voor mij het 2e bezoek hier en het ziet er nog steeds schittert uit tussen de besneeuwde bergtoppen. Wat wel heel anders is en een cultuur shock geeft is het verblijf. Sliep ik de vorige keer in een hostel op een drom voor 14 euro per nacht. nu zit ik ongeveer in het meest luxe (en duurste) hotel van de stad. De lobby is ongeveer net zo groot als het hele hoste van mijn vorige bezoek. Maar... ik kan hier wel aan wennen (nu mijn portemonnee nog, pap.. wat is jouw plan?)

We zien de boot al liggen die ons overmorgen naar Antarctica gaat brengen. Morgen nog een bezoek aan het nationale park en dan ...

• 06 November 2012 - 22:26

Frank En Marije:

Hey vakantiegangers!
    Mooi dat jullie weer veilig zijn aangekomen! Geniet nog maar even van het luxe leventje dat jullie nu hebben. Alvast succes met de kou, boot en (Jolanda dan) berg straks :).
    We zullen vanaf hier jullie avonturen blijven volgen!
    Groeten, Frank en Marije

• 07 November 2012 - 08:39

Saskia En Johnander:

Hallo allebei,
    Goed wat van jullie te horen. Zo te zien hebben jullie het al prima naar je zin gehad. En dan moet Antarctica nog komen. Wij lezen mee, en Justine zal vast blij zijn met de dierenfoto's :-)
    Liefs, Johnander, Saskia, Justine en Luc

• 07 November 2012 - 09:58

Ton Jansen:

Ik vind dit een leuke manier om op de hoogte te blijven van jullie belevenissen. Ik wens jullie nog een heel goed en interessant vervolg van jullie tocht.
    Ton

• 07 November 2012 - 10:40

Lano Thea:

Hallo Jolanda en Jos
    leuk oom jullie reis verslag te lezen .geniet er van !
    groetjes oom Lano Tante Thea

• 07 November 2012 - 11:09

Geeta:

Heeee Jolanda,
    eindelijk nieuws van je, wat leukkkkkkk. Geniet ze. Nog veel spannende en leuke momenten gewenst. Ik blijf je volgen!
    Doei, tot gauw weer.

• 08 November 2012 - 16:35

Joost En Ida:

Hoi Jolanda en Jos wat leuk dat jullie ons ook mee laten genieten van jullie avondtuurlijke vacantie
    geniet ervan gr.Ida en joost

• 09 November 2012 - 23:33

Riet En Fried:

Jolanda en Jos,

Bedankt voor jullie verslag en de bijzondere foto's.
    Heel leuk dat jullie al kennis gemaakt hebben met verre familie van oma Jansen - Timmers - Thiers en dat jullie zo hartelijk ontvangen zijn.
    Ook interessant om te lezen dat er hotels en hotels zijn. En wie zal dat betaLen ?
    Geniet van de mooie belevenissen en wij hopen gauw weer - in ieder geval eerder dan na 12 dagen -
    weer iets van jullie te horen/lezen.

Groetjes van
    Riet en Fried Ja

• 11 November 2012 - 19:25

Femke Van Der Heu:

Lieve Jolanda en natuurlijk Jos,

Wat mooi de foto's al! Fantastisch hoor. Dat ziet er veelbelovend uit voor de rest van de reis.

Veel liefs, Femke, Anne Jan en Klaartje