Varanasi - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu Varanasi - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu

Varanasi

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

14 Oktober 2009 | India, Vāranāsi

Hallo allemaal,

Tijd en gelegenheid voor een nieuw berichtje. Nu uit de zeer heilige stad Varanasi. Hier stroomt de Ganges in een bocht door de stad wat de rivier nog heiliger maakt dan hij al is en is het een goede plek om te sterven en gecremeerd te worden (nee ben ik niet van plan. Ik bedoel voor de hindoes)
Langs de rivier zijn vele trappen (Gaths) waar priesters zitten en pelgrims een bad nemen. Vanochtend om 5.30 zijn we naar de Ganges gegaan om dit te bekijken. "s ochtends vroeg bij zonsopkomst is een goed moment voor een bad. (Persoonlijk vind ik het vooral erg vroeg voor een vakantie, maar het is wel schitterend bij het ochtendlicht)
Vooral de crematieplaats is indrukwekkend, hier licht zo veel hout klaar (de eerste crematies vinden al plaats, nieuw lichaam licht al klaar), er zijn 200 - 300 crematies per dag!
Vanmiddag ga ik zeker terug naar de Gaths om hier verder indrukken op te doen.

Maar hoe ben ik hier gekomen? In het kort: met de bus (onderbreking voor pech niet meegerekend) en een stukje boot.
In het lang: Via het schitterende binnenland van India waar forten, tempels en natuur (tijger gebied) elkaar afwisselen.
Zoals gezegd was een hoogtepunt de erotische tempels in Khajuraho (weet niet of ik dit goed spel) Op zondagochtend rustig naar de tempel gaan om met ongeveer de kamasutra geconfronteerd te worden is ... hoe zeg ik dat netjes... bijzonder.
Er waren oorspronkelijk 85 tempels. Toen de islamieten kwamen hebben ze er veel vernietigd, er zijn er nog 22 over.
Naast al dit cultuur bezoek een een middag heerlijk aan het zwembad gezeten. Ik begin redelijk bruin te worden.

Morgen nog een vrije dag in varanasi en dan overmorgen een lange dag reizen naar Nepal. Ben benieuwd hoe het daar is. Ik verwacht mijn volgende verslag vanuit dit land te versturen.

• 14 Oktober 2009 - 16:37

Gert:

Hoi Jolanda,

Leuk dat je je goed vermaakt en dat je tijd nog niet is gekomen ;-).
    Ik zit met smart te wachten op de eerste foto's; gaat het nog lukken in Nepal?
    En gaan we je als je zo poepiebruin gaat worden nog wel herkennen?

Gert

• 15 Oktober 2009 - 20:34

Mirjam:

klinkt allemaal erg bijzonder. Als een mooie (erotische?) film?
    Heb je het ook naar je zin, kan je een beetje loskomen van ons drukke westerse wereldje?
    Hopelijk wandel je momenteel lekker, hoog en droog.
    Tot je volgende berichtje,

Mirjam

• 16 Oktober 2009 - 09:40

Saskia En Johnander:

Hoi Jolanda,

Klinkt allemaal super: je hebt weer een fantastische reis. We zijn benieuwd naar je volgende bericht uit Nepal.

Saskia en Johnander

• 19 Oktober 2009 - 20:06

Femke:

Ha Jolan,

Heerlijk allemaal. Kom graag snel foto's kijken als je thuis bent!

Groetjes, Femke

• 20 Oktober 2009 - 06:45

Jos:

Ook in dit verslag vermaak jij je wweer erg goed. Voor de thuisblijvers om jaloers op te worden. Maar wel verdient na je drukke leventje hier. Geniet er nog maar van en ben heel benieuwd naar je foto's.

papa