Groeten uit India - Reisverslag uit Agra, India van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu Groeten uit India - Reisverslag uit Agra, India van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu

Groeten uit India

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

08 Oktober 2009 | India, Agra

Hier istie dan, het lang verwachtte bericht uit India.
Hier is alles OK, alleen zijn internetcafe's niet zo ruim gezaaid hier. Verwacht daarom niet te vaak een bericht.
Vandaag zitten we in Agra waar we vanochtend de wel bekende Taj Mahal hebben bezocht. Wouw! Alleen dat is al een reden om naar India te komen. Echt kippenvel. (En dat bij ruim 35 graden)
We zijn hier gekomen via Londen, Delhi een stad waarvan ik de naam niet weet en Jaipur.
Over de reis zal ik jullie niet vermoeien, het bekende verhaal. De cultuurschok in Delhi viel erg mee. De stad doet me denken aan een mengeling van Cairo, Lima en Bankok. Hier lekker met de tuk tuk rondgereden. (Levensgevaarlijk maar later merk ik dat het nog veel erger kan.)
De volgende dag met de bus naar Radjastan, een Noordwestelijke provinci met woestijn. Dit is de staat van 1000 en een nacht, vol paleizen. Wij slapen ook in een paleis en ik voel mij een prinses.
Ook Jaipur ligt in Radjastan en heeft de nodige paleizen (o.a. 1 in het water, 5 verdiepingen er onder, 2 er boven. Hier hield de sultan zijn vrouwen, veilig weg van iedereen.) In Jaipur ook een tweetal forten bezocht. De entree kon met de olifant, maar dan moet je wel de echte touristeningang nemen. (goed begrepen, ik heb de olifant gemist)
Het is daardoor niet minder schitterend en ik kijk mijn ogen uit.
Gisteren een lange busreis terug naar de provincie waar delhi ligt.
Laat ik hier wat wetrellen over het verkeer in India. Voor 3000 roepies (ca 45 euro) koop je hier een rijbewijs. Rijlessen of examen is niet nodig. Daarnaast zijn er verkeersborden en lijnen op de weg. Deze gelden uitsluitend als versiering. Op een 2 baans weg kan je best met zijn 5en naast elkaar. Hierbij geld het recht van de sterkste en brutaalste. Aan het verkeer wordt deelgenomen door voetgangers, fietsers, brommers, motors, tuk tuks, auto's, bussen en vrachtwagens en dan de nodige dieren wagens (kamelen, ezels, ossen). Tussendoor lopen dan nog de nodige koeien.
Over dieren gesproken, het is hier zowiezo een grote openlucht dierentuin. Koeien, varkens, honden, katten, eekhorns, pauwen, papagaaien, kamelen, olifanten,....

-----

Even een onderbrekeng gehad tijdens dit bericht. De stroom is (weer) uitgevallen. Gebeurt vaker hier, gelukkig is het bericht op internet behouden en kan ik doortikken.
Nadeel is wel dat ik uit mijn verhaal ben.

Oh ja, een verslag van het vervoer door India en dat dat best gevaarlijk is. Maar vooralsnog gaat alles dus prima. Hier in Agra is de cultuurshok wel groter dan in de andere steden die ik heb gezien. Gisterenavond binnengekomen in de stad met het gevoel de kalverstraat in te rijden, gecombineerd met kinderboederij en open riool aan twee kanten van de weg. Slik. Het contrast met de schitterende Taj Mahal is dan erg groot.

Morgen verder het platteland op om " erotische tempels" te bezoeken. Ik verwacht daar nog minder mogelijkheden jullie te bereiken dus minimaal een week zullen jullie niets horen.
Daarna hoop ik jullie snel weer te informeren over mijn indrukken in dit wonderland.


Jolanda

P.s. mocht iemand inzitten over watersnoodrampen. In het zuiden van India voltrkt zich idd een watersnoodramp. Hier in het noorden is het juist erg droog en warm. Ik zit dus prima.

  • 08 Oktober 2009 - 18:31

    Ria En Jos:

    Hoi Jolanda,fijn iets te horen van je.We weten nu dat we weer een tijdje moeten wachten op een berichtje. We hopen dat je dan weer net zo enthousiast een verslag kan maken en wensen je dan ook een hele fijne vakantieweek tegemoet.
    Groetjes .

  • 10 Oktober 2009 - 19:00

    Femke:

    Ha lieve Jolan,
    Fijn dat het allemaal goed gaat! Klinkt allemaal erg mooi en indrukwekkend. Ben erg benieuwd naar je foto's straks. Geniet ervan!
    Liefs, Femke

  • 12 Oktober 2009 - 15:00

    Jos:

    je hebt het weer best naar je zin zo te lezen.
    Ik ben net weer terug uit Italië en daar ook een heerlijke week gehad, niet zo indrukwekkend als jij daar in India maar toch (je kan niet alles hebben)
    Als je dit leest zul je wel weer het nodige te vertellen hebben en heb je geen tijd om te lezen (komt naderhand ook wel). heel veel prezier met het vervolg van de trip

    papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Agra

India en Nepal 2009

Recente Reisverslagen:

09 November 2009

Laatste avonturen in India en Nepal

22 Oktober 2009

Oorverdovende stilte en schitterende bergen

14 Oktober 2009

Varanasi

08 Oktober 2009

Groeten uit India

14 September 2009

bijna op vakantie!!!!
Jolanda

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 28508

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 24 Januari 2014

Aconcagua 2014

15 September 2013 - 26 September 2013

Elbrus 2013

02 November 2012 - 31 December 2012

Argentinie 2012, mijn dromen achterna...

01 Januari 2011 - 29 Januari 2011

Patagonie 2011

02 Oktober 2009 - 30 Oktober 2009

India en Nepal 2009

30 November -0001 - 30 November -0001

zuid amerika 2007

Landen bezocht: