Dansen op de vulkaan - Reisverslag uit Pucón, Chili van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu Dansen op de vulkaan - Reisverslag uit Pucón, Chili van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu

Dansen op de vulkaan

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

23 Januari 2011 | Chili, Pucón

Mijn huidige bestemming is het chileense merengebied.
Aan de voet van de villarica vulkaan ligt het vakantiedorp Pucon. Hier verblijf ik 4 nachten in een klein hostal met een nederlandse eigenaar. Heel makkelijk allemaal.

De dag van aankomst rustig aan gedaan en het stadje bekeken. Veel gericht op tourisme. Ook is er een zwart strand aan het meer. Helaas is het bewolkt dus de grootste attractie van het dorp is niet te zien, de vulkaan.

De volgende dag is het heel helder en ga ik wandelen in een van de vele nationale parken hier in de omgeving. Een schitterende 7 uur durende wandeling door bos, bergen en langs schitterende meren. ´s avonds vroeg naar bed want...
De dag daarop (gisteren) staat de beklimming van de vulkaan op het programma. Een schitterende vulkaankegel met een witte top en continue rookpluim. De vilarica vulkaan is de op 1 na actiefste vulkaan van Chili. OP een bord centraal in het dorp staat constant aangegeven hoe de situatie is (groen voor geen probleem, tot rood voor uitbarsting).

De vulkaan is ruim 2800 m hoog, 1200 m klimmen vanaf het startpunt. Je kan met een stoeltjeslift de eerste 400 m omhoog, maar ik besluit the hard way te gaan (met al jullie verhalen over hardlopen, moet ik toch een beetje aan mijn conditie blijven werken)
Vlak na het einde van de stoeltjeslift begint de sneeuw al. Traverseren door de soms steile sneeuw om hoog. Na een paar uur sneeuwstampen bereiken we de top. Hier ligt iets minder sneeuw en veel steen geel uitgeslagen van de zwavel. Vanuit de krater komt een hoop stoom die je direct op de luchtwegen slaat. Niet echt gezond hier. Ik heb geprobeerd zo ver mogelijk in de krater te kijken (die best diep is) maar de stoom belemmert het zicht.
Als ik naar de andere kant kijk zie ik een schitterend uitzicht richting bergen, meren en een andere vulkaan (de meest actieve van Chili.) We zitten boven de wolken en het is grandioos.
De terugweg is ook spectaculair. We krijgen een soort luier aan over onze waterdichte broek en gamaschen. De vulkaan moet je vervolgens beschouwen als een soort reuze glijbaan van bijna 1 km. Pickel in de hand om eea te kunnen controlleren en gaan maar. Na een kort slik moment ivm hoogte en hellingsgraad genoten van de afdaling. Veel te snel zijn we weer beneden.

Aangezien het hoogseizoen is in Pucon was er gisteren een optreden. Heel het dorp was uitgelopen. Het opteden was een soort STOMP, met ook elementen die het meer een optreden voor kinderen maakte. Leuk om mee te maken, niet erg om gemist te hebben. Daarna met de mensen uit het hostel nog wat gedronken en redelijk laat (vroeg) naar bed.

Vanaag dan ook maar uitgeslapen (schoonmaakster kwam al kijken of ik mijn bed nog uit kwam). Het is weer heerlijk weer (25+) en ik maak er een waterdagje van. Straks maar lunchen aan het strand en dan vanmidag raften. Als toetje ga ik vanavond naar de therma´s. er zijn hier veel warme bronnen in omgeving door het vulkansme en naar een daarvan gan ik toe. Kortom, weer volop in de vakantiestemming hier.

  • 23 Januari 2011 - 13:24

    Gert:

    Hoi Jolanda,

    Dit deel van je vakantie klinkt echt super en lekker relaxed.
    Dat afdalen met een "pamper" zou ik ook wel eens willen meemaken. Maar ja dan moet ik ook eerst heel wat uurtjes klimmen :oops.
    Nog een fijne laatste week; het is je gegund :D.

    Gert

  • 24 Januari 2011 - 20:13

    Nelleke:

    Wat leuk om die verhalen van je lezen. Wat ben je weer een ervaring rijker!!! Ben benieuwd naar je verhalen en ervaringen. Tot gauw en geniet nog van die laatste dagen.
    Groetjes,

    Nelleke

  • 25 Januari 2011 - 11:05

    Karina:

    Wauw dat klinkt als een geweldige ervaring!
    Geniet van je laatste vakantie dagen.

    Liefs, Karina

  • 25 Januari 2011 - 13:14

    Sandra:

    Hoi Jolanda!

    Je bent lekker actief bezig! Zo hou je je conditie heel goed op peil. Spannend hoor, zo op je billen (met pamper) met grote snelheid naar beneden. Ben benieuwd hoe de therma's waren, zal best heerlijk relaxed zijn geweest, zeker na zo'n dag. Nou meid geniet er nog maar lekker van, ik zie je volgende bericht wel tegemoet. Wij gaan er vanavond maar weer flink tegenaan op de baan...
    Veel plezier en groetjes,
    Sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Pucón

Patagonie 2011

Backpacken in Patagonie

Recente Reisverslagen:

27 Januari 2011

Laatste wandelingen

23 Januari 2011

Dansen op de vulkaan

18 Januari 2011

Weg uit punta arenas

15 Januari 2011

Gestrand in Punta Arenas

11 Januari 2011

Fin del mundo
Jolanda

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 28390

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 24 Januari 2014

Aconcagua 2014

15 September 2013 - 26 September 2013

Elbrus 2013

02 November 2012 - 31 December 2012

Argentinie 2012, mijn dromen achterna...

01 Januari 2011 - 29 Januari 2011

Patagonie 2011

02 Oktober 2009 - 30 Oktober 2009

India en Nepal 2009

30 November -0001 - 30 November -0001

zuid amerika 2007

Landen bezocht: