Weg uit punta arenas - Reisverslag uit Temuco, Chili van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu Weg uit punta arenas - Reisverslag uit Temuco, Chili van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu

Weg uit punta arenas

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

18 Januari 2011 | Chili, Temuco

Hallo allemal,

hiebij een update van de stand van zaken in Cili.
Zoal ik had aagegeven was / is er een staking in Magelanes, de zuidelijke provinci van chili. De aardgasprijzen zijn met 20% verhoogd. De bevolking staakt en richt zich hierbij ook sterk op de touristen. Alle wegen zijn geblokkeerd en slechts soms is er toestemming om te reizen, dan wel met een auto ef bus, dan wel te voet.

zoals angegeven kon ik slechts met moeite van de boot af. De plek waar ik naar toe zou gaan Puerto natalis en daarna park torres del paine zijn wellich nog zwaarder getroffen. Vele touristen zaten vast in het park. Zij zijn uiteindelijk geevacueerd naar puerto natalis door het rode kruis. Velen zijn opgevangen in een school waar het al druk was. Vervolgens heeft de luchtmacht hen, op een moment dat de blokkade tijdelijk werd opengsteld, snel geevacueerd naar de luchthaven en een luchtbrug ingesteld naar punta arenas. (http://www.nu.nl/buitenland/2425109/duizenden-mensen-zuiden-chili-geevacueerd.html)

Met deze verhalen in mijn achterhoofd en de wetenschap dat het tot minsens dinsdag zou duren (pas op maandag werd er weer onderhandeld en het was mar de vraag of dat zou helpen) heb is besloten te proberen punta arenas te verlatn. Het was mij duideijk dat het niet mogelijk is de torres el paine te bezoeken. Ik heb dit deel van mijn reis daaom helaas gecanceld.

Het vertrek verliep als volgt. De zoon va de hostaleigenaar is politieagent. Hij heeft ons met de auto (met demonstranten vlag) naar de rand van de stad gebracht (hier al diverse blokkades moeten passeren en alternatiever routes moeten nemen)Aan de rand an de stad is een grote blokkade waar we lopen door heen moestn. Aan de andere kant zou een bus komen die ons verder kon brengen. het passeren van de blokkade / barricade verliep goed er hing een vriendelijk steming. Na een tijdje kwamen er steeds meer mensen met bagage en gelukkig ook een bus. In de bus nog 1 blokkade kunnen passeren, maar bij de 2e moesten we uit de bus. Kinderen en ouderen mochten in een andere bus verder, volwassenen niet. Vanaf dit punt was het nog ca 1,5 uur lopen naar de luchthaven. Dit hebben we dus maar gedaan. En rond 13.00 waren we daar.
De lucthaven was chaotisch. De ambassade van de VS, Canada en Duitsland waren aanwezig om de touristen te helpen. Ik moet zeggen Super. (wist nooit waar en ambasade goed voor was, nu wel)
Ik had zaterdag avond gebeld met sky airlines of ik mijn vlucht kon omzetten naar zondag. Dat zou geen probleem zijn. Na 4,5 uur in de rij te hebben gestaan kreeg ik echter te horen dat ik geen prioriteit had omdat ik nog geen vluchten had gemist. De duitse ambassade heeft nog geprobeerd te bemiddelen en mij op een lijst gezet voor de vlucht na middernacht, maar het mocht niet baten. Gelukkig waren en dekens en matjs beschilbaar op de luchthaven en heet water en soep en wat crackers (via leger). (en ik had nog heel veel musley repen voor de torres el paine). De nacht met nog zeker 1000 anderen op de luchthaven doorgebracht. De sfeer is goed. Alleen is iedeeen wat verveeld. de situatie is meer lastig dan gevaarlijk.
Om 7 uur ´s ochtend opnieuw bij sky in de rij. Ook de vliegfabriek gebeld (het is maandag dus kan weer) met de vraag mijn vlucht om te zeten aar vandaag. Dat wes geen probleem voor hen. Dit gaf iets meer zekerheid, maar eerst zien, dan geloven. Jullie knnen je voorstelen dat ik blij was om 12.00 een boardingpas te ontvangen.

De vlucht verliep prima. ik heb zelden mensen zo blij gezien met een vliegtug maaltijd. Om 20.00 in Temuco aangekomen een een hosteria gevonden. Ik slaap hier 2 nachten om even bij te komen en de plnnen te herzien. Ik heb nu alle tijd om het merengebied in Cili en Argentinie te bekijken.

ik hoop (reken er op) dat mijn volgende verslagen vrolijker zijn en met betere vakantie verhalen. Voor nu ben ik in ieder geal weer vrij om te gaan en staan waar ik wil.

Ps ik heb zojuist begrepen dat de stakingen nog niet voor bij zijn en heb dus de juiste beslissng genomen om te vertrekken.

• 18 Januari 2011 - 15:58

Frank:

Hey zus,

Goed om te horen dat je weer in rustiger gebied bent aangekomen. Is een aardig avontuurlijke reis aan het worden op deze manier! Hoop dat de rest gewoon volgens plan verloopt!
    Voor de komende weken dus in elk geval maar veel plezier!

Groeten,
    Frank

• 18 Januari 2011 - 20:50

Karina:

Zo maak je nog eens wat mee. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen en zit je weer in rustiger gebied. Met een ervaring rijker
    Maar laat de rest van de reis maar volgens planning lopen

liefs Karina

• 18 Januari 2011 - 23:14

Sjoukje Hoekstra:

Hoi Yolanda, Wat een pech,ook dat je gemaakte planning in de soep loopt. Maar er zijn vast nog hele mooie andere gebieden te zien daar. Heel veel plezier!
    Wij hebben vanavond weer lekker gelopen, geen wind maar wel fris en droog. Het gaat wel weer wat kouder worden, maar niet voor lang.Als het maar drog blijft!!

• 19 Januari 2011 - 10:46

Sandra:

Hoi Jolanda,

Gelukkig heb je "op tijd" kunnen vertrekken. Je kan je avontuur nu weer voortzetten. Je kan in ieder geval later niet zeggen dat je niets hebt meegemaakt. Ik hoop de je reis verder voorspoediger zal verlopen. In ieder geval veel plezier. Ben benieuwd naar je volgende verslag.
    Groetjes, Sandra

• 24 Januari 2011 - 20:16

Nelleke:

Dit verslag had ik even gemist...... Dat was niet echt relaxed. Dan zie je weer dat je kwetsbaar bent als reiziger en afhankelijk van wat er speelt. Inmiddels had ik al vervolgverhalen gezien.

Groetjes,

Nelleke