Laatste avonturen in India en Nepal - Reisverslag uit , van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu Laatste avonturen in India en Nepal - Reisverslag uit , van Jolanda Kesteren - WaarBenJij.nu

Laatste avonturen in India en Nepal

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

09 November 2009 | ,

Hallo allemaal,

Ik ben al weer thuis, maar ter afsluiting nog een kort verslagje. Daarnaast ga ik ook proberen wat foto´s toe te voegen om jullie een indruk te geven van de reis.

Ik heb jullie verlaten in Pokhara, aan de voet van de Annapurna.
Vanuit hier ben ik doorgereisd naar Kathmandu, een van de meest wonderlijke hoofdsteden die ik ooit heb bezocht. De straten zijn er zo smal en hoofdwegen zijn er zo weinig dat het moeilijk is voor te stellen dat het echt de hoofdstad van het land is. Met de taxi hebben we 1 straat gehad waar we een tegenligger hadden en dat paste niet! Beide auto´s hebben nu een kras aan de zijkant. (Natuurlijk is het niet in alle straten zo slecht, maar het zegt toch iets.)
Daarnaast heb ik in Kathmandu veel tempels (met de nodige apen en Tibetaanse invloeden) gezien en veel winkels en restaurants gericht op bergbeklimmers.
Vanuit Kathmandu zijn we doorgereisd naar Chitwan nationaal park. Onder weg zijn we wezen raften. Da´s veel dobberen op een rivier met af en toe een stroomversnelling vol actie. Die actie is erg leuk, maar ook erg nat. Het dobberen is nog natter want natuurlijk moest iedereen een stukje zwemmen. En zoals voorspeld ga je dan harder dan de boot. (in mijn geval veel harder, dus dan wordt er een reddingsactie op touw gezet wat de nodige lachbuien veroorzaakt. Tja ik heb me uitstekend vermaakt.)
Chitwan is, zoals gezegd, zo plat als een pannenkoek. Maar al hebben ze geen bergen, we hebben hier wel neushorens kunnen zien van heel dicht bij. Ik zal nl op een olifant. En van bovenaf is een neushoorn dan maar een klein beestje, heel anders dan ik me had voorgesteld. De tijgers hebben we helaas (of gelukkig) niet gezien. Wel krokodillen, apen, herten en een paradijsvogel.
Na het bezoek aan Chitwan terug naar India en met de nachttrein naar Delhi terug. Die nachttrein was een erg leuke belevenis. Er is niks maar er is van alles te beleven. b.v. 4 indiers in 1 bedje (hoe gaat dat straks als we gaan slapen?) eten en drinken wat verkocht word, aangifte voor een gestolen paspoort in de trein, deur tijdens het rijden open voor een sigaret, drank kopen voor een slaapmutsje - drankorgie, de conducteur / treinbeambte hier voor omkopen, ... (en dan te bedenken dat er 1 afgesloten coupe is waar we de hele nacht in vast zitten). Tot slot de volgende ochtend in delhi geconfronteerd met de indiase mensenmassa´s, 1 trein met mensen er in, op, tussen en aan hangend die afremt voor het station. Als mieren stromen de mensen van de trein af. In het station lopen mensen gewoon over het spoor om van het ene naar het andere perron te komen. Ook buiten het station is het heel gewoon om op het spoor te lopen (wellicht veiliger dan over de weg in India)
In Delhi zelf alleen nog maar een beetje geshopt en uiteindelijk weer terug neer het koude en regenachtige Nederland.
Een heerlijke reis gehad, veel gezien en beleefd, maar lekker om weer hier te zijn.

• 09 November 2009 - 18:39

Karina:

Fijn dat je weer veilig en wel in nederland bent.

Wat een gave fot's! Dat beloofd wat voor de rest.